Postępuje modernizacja linii kolejowej nr 97 pomiędzy Żywcem a Suchą Beskidzką, realizowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Inwestycja, która usprawni podróże pomiędzy Beskidem Żywieckim a Tatrami, ma zostać zakończona do końca przyszłego roku.
Linia kolejowa nr 97, licząca ok. 83 kilometrów długości, łączy Skawinę z Żywcem. Fragment pomiędzy Skawiną a Suchą Beskidzką, który zawsze był czynny w ruchu pasażerskim, stanowi fragment tzw. kolejowej zakopianki i został już zmodernizowany. W czerwcu 2024 PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły z kolei umowę na kompleksową modernizację trasy na 35-kilometrowym fragmencie pomiędzy Żywcem a Suchą Beskidzką, który funkcjonalnie stanowi odrębną trasę. Wykonawcą inwestycji o wartości netto ok. 440 mln zł jest Strabag. Jak poinformował zarządca państwowej infrastruktury kolejowej, prace na rzeczonym odcinku weszły w decydujący etap. Zgodnie z obowiązującym harmonogramem, powinny zostać zakończone do końca przyszłego roku.
Ich efektem będzie m.in. skrócenie czasu przejazdu. Przed rozpoczęciem modernizacji prędkości szlakowe były bardzo niskie – oscylowały w przedziale 30-40 km/h. Po modernizacji prędkość szlakowa co do zasady wyniesie 100 km/h, choć na niektórych ostrzejszych łukach obowiązywać będzie ograniczenie do 60-80 km/h. Umożliwi to uruchomienie bezpośrednich pociągów pasażerskich z Krakowa do Żywca, czy też z Górnego Śląska do Zakopanego (ze zmianą kierunku jazdy w Żywcu) z względnie atrakcyjnym czasem przejazdu. Jak czytamy w komunikacie prasowym PKP PLK, zakończono już rozbiórkę wyeksploatowanych elementów infrastruktury kolejowej (szyn, podkładów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym) oraz wzmacnianie podtorza oraz zabezpieczenie skarp. Obecnie trwają układanie nowych sieci teletechnicznych i zabudowa nowych urządzeń SRK.
Rozpoczęła się również modernizacja peronów w lokalizacjach Stryszawa, Żywiec Sporysz, Pewel Mała, Pewel Wielka Centrum, Pewel Wielka. Po modernizacji perony usprawnią wsiadanie do pociągów, zwłaszcza w przypadku osób o ograniczonej mobilności ruchowej. Powstaną na nich także nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz oznakowanie i oświetlenie. PKP PLK informują ponadto, że istotną częścią realizowanej inwestycji jest przebudowa 90 przepustów, remont 10 mostów i 1 wiaduktu, która zapewni odpowiedni stan techniczny wszystkich tych obiektów inżynieryjnych, co przełoży się na bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego. Przypomnijmy, że wymieniona zostanie także sieć trakcyjna, a 55 przejazdów kolejowo-drogowych przejdzie modernizację w różnym zakresie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.