Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Linia kolejowa nr 97 od nowa. Trwa modernizacja [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
29-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-09-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

Postępuje modernizacja linii kolejowej nr 97 pomiędzy Żywcem a Suchą Beskidzką, realizowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Inwestycja, która usprawni podróże pomiędzy Beskidem Żywieckim a Tatrami, ma zostać zakończona do końca przyszłego roku. 

Linia kolejowa nr 97, licząca ok. 83 kilometrów długości, łączy Skawinę z Żywcem. Fragment pomiędzy Skawiną a Suchą Beskidzką, który zawsze był czynny w ruchu pasażerskim, stanowi fragment tzw. kolejowej zakopianki i został już zmodernizowany. W czerwcu 2024 PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły z kolei umowę na kompleksową modernizację trasy na 35-kilometrowym fragmencie pomiędzy Żywcem a Suchą Beskidzką, który funkcjonalnie stanowi odrębną trasę. Wykonawcą inwestycji o wartości netto ok. 440 mln zł jest Strabag. Jak poinformował zarządca państwowej infrastruktury kolejowej, prace na rzeczonym odcinku weszły w decydujący etap. Zgodnie z obowiązującym harmonogramem, powinny zostać zakończone do końca przyszłego roku.

Ich efektem będzie m.in. skrócenie czasu przejazdu. Przed rozpoczęciem modernizacji prędkości szlakowe były bardzo niskie – oscylowały w przedziale 30-40 km/h. Po modernizacji prędkość szlakowa co do zasady wyniesie 100 km/h, choć na niektórych ostrzejszych łukach obowiązywać będzie ograniczenie do 60-80 km/h. Umożliwi to uruchomienie bezpośrednich pociągów pasażerskich z Krakowa do Żywca, czy też z Górnego Śląska do Zakopanego (ze zmianą kierunku jazdy w Żywcu) z względnie atrakcyjnym czasem przejazdu. Jak czytamy w komunikacie prasowym PKP PLK, zakończono już rozbiórkę wyeksploatowanych elementów infrastruktury kolejowej (szyn, podkładów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym) oraz wzmacnianie podtorza oraz zabezpieczenie skarp. Obecnie trwają układanie nowych sieci teletechnicznych i zabudowa nowych urządzeń SRK.

Rozpoczęła się również modernizacja peronów w lokalizacjach Stryszawa, Żywiec Sporysz, Pewel Mała, Pewel Wielka Centrum, Pewel Wielka. Po modernizacji perony usprawnią wsiadanie do pociągów, zwłaszcza w przypadku osób o ograniczonej mobilności ruchowej. Powstaną na nich także nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz oznakowanie i oświetlenie. PKP PLK informują ponadto, że istotną częścią realizowanej inwestycji jest przebudowa 90 przepustów, remont 10 mostów i 1 wiaduktu, która zapewni odpowiedni stan techniczny wszystkich tych obiektów inżynieryjnych, co przełoży się na bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego. Przypomnijmy, że wymieniona zostanie także sieć trakcyjna, a 55 przejazdów kolejowo-drogowych przejdzie modernizację w różnym zakresie.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej dużych prędkości – tak! Ale jaka?

Prawo i polityka

Kolej dużych prędkości – tak! Ale jaka?

Mikołaj Kobryński 24 września 2025

Pociągiem z Kartuz do Lęborka. Jest umowa

Infrastruktura

Pociągiem z Kartuz do Lęborka. Jest umowa

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Trwają prace na linii kolejowej nr 26 [zdjęcia]

Infrastruktura

Trwają prace na linii kolejowej nr 26 [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 19 września 2025

Kombud wybuduje trapez rozjazdowy na Warszawie Centralnej

Infrastruktura

Kombud wybuduje trapez rozjazdowy na Warszawie Centralnej

inf. pras. PKP PLK, oprac. MK 15 września 2025

Kolejna szybka rewitalizacja rozpoczęta. Z Oleśnicy do Kluczborka

Infrastruktura

Zobacz również:

Kolej dużych prędkości – tak! Ale jaka?

Prawo i polityka

Kolej dużych prędkości – tak! Ale jaka?

Mikołaj Kobryński 24 września 2025

Pociągiem z Kartuz do Lęborka. Jest umowa

Infrastruktura

Pociągiem z Kartuz do Lęborka. Jest umowa

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Trwają prace na linii kolejowej nr 26 [zdjęcia]

Infrastruktura

Trwają prace na linii kolejowej nr 26 [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 19 września 2025

Kombud wybuduje trapez rozjazdowy na Warszawie Centralnej

Infrastruktura

Kombud wybuduje trapez rozjazdowy na Warszawie Centralnej

inf. pras. PKP PLK, oprac. MK 15 września 2025

Kolejna szybka rewitalizacja rozpoczęta. Z Oleśnicy do Kluczborka

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij